Pusten – Livsviktig!

 Ferietid! Tid for å puste?

«Når ferien kommer skal jeg puste ut», sier du kanskje? Hva om du hadde tatt med deg pusten og tanken om å puste skikkelig igjennom hver eneste av dine dager?

Pusten er din viktigste kilde til energi til kroppen. Det første vi gjør når vi kommer til verden er å puste inn og velge livet. Det siste vi gjør når vi skal reise herfra er å puste ut. Pusten den går i din kropp, for deg, hele tiden. MEN ubevisst pustemønster er med på å skape ubalanse i kroppen din!

Vi har en tendens til å bli påvirket av det livet vi lever. F.eks vil bekymringer og vonde erfaringer gjøre noe med pusten vår. Den flyttes oppover i kroppen og bidrar til at mange av oss puster kun inn luft i den øverste delen av brystet. Dette bidrar til at den delen av nervesystemet som ikke er viljestyrt blir påvirket og som i sin tur bidrar til å gi deg ubalanse.

Vonde skuldre, stiv nakke, låsninger i nakke og/eller nedover ryggraden, energiløshet, dårlig søvnkvalitet er bare noe av det som ubevisst pust kan påføre deg.

Hva kan du så gjøre? Dagens gode melding er følgende; du kan bli bevisst pusten din, puste den gode og dype pusten og bidra til å gi deg selv balanse! Du kan overta kontroll over pusten og gi deg selv noen minutter med den pusten som gjør deg godt! Hver dag!

Dere som har gått på kurs i Medisinsk Yoga, dere har opplevd hva den yogiske pusten har bidratt til for dere. Ikke glem å bruke den videre! Gi deg selv det du trenger ved å bruke noen minutter av alle de du har tilgjengelig i løpet av dagen til å puste. Til å være i pusten. Bare være!

Forsøk følgende; Legg deg gjerne ned et sted og kjenn at du faktisk møter underlaget. Lukk øynene. Du skal puste inn og ut igjennom nesen. Når du puster inn, så retter du luften ned mot magen. Fyller magen godt opp med luft, fortsetter å puste inn luft i brystet så brystkassen også hever seg og veldig gjerne også kragebenet. Deretter tar du en liten, naturlig pause før du puster ut først fra brystet og så fra magen.

Legg gjerne en hånd på magen ved navlen og en hånd høyt opp på brystet og kjenn etter at du puster på denne måten. Når du har pustet ut all luft fra magen til slutt, så tar du en pause. Lytt til kroppen. Vent på beskjed om at du trenger ny luft. Når den beskjeden kommer, så puster du inn på nytt. Retter luften mot magen, fyller magen før bryst osv osv…. Sånn går det. Den lange, dype pusten som gir deg alt du trenger. Det er en øvelse. Godta at du må øve.

Dette er pusten som roer deg ned, tilfører deg godt med oksygen, får spenninger til å slippe taket og mye mye mer. Dette er den pusten som bidrar til å gjøre kroppen din trygg. Den pusten som aktiverer kroppen sin egen evne til å hele seg selv… den pusten som tar vekk det som truer deg….

Gi deg selv det du trenger. Ikke kun i ferietiden, men hver eneste dag. Fordi du fortjener det.

Denne pusten er en stor del av medisinsk yoga. Den er livsnødvendig.

Se http://www.gaiabalanse.no for mer informasjon.

Ta deg tid til å lage gyldne øyeblikk!

Ta deg tid til å lage gyldne øyeblikk!

 

 

 

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s